آبکاری رودیم چیست؟

آبکاری رودیم چیست؟

آبکاری یا روکش رودیوم یک فرایند است که در طی آن، فلز موجود در محلول آبکاری فرو رفته و یک رنگ بسیار سفید بر روی آن تشکیل می‌شود. به همین دلیل بیشتر از رودیوم آبکاری برای درخشنده کردن نقره یا طلای سفید استفاده می‌شود. نکته مهمی که باید بدانید، اصطلاح رایج آبکاری رادیوم به جای روکش رودیوم در میان جواهرسازان کاربرد دارد که اشتباه است. زیرا رادیوم Radim یک عنصر رادیو اکتیو و خطرناک است که با نشان Ra نشان داده شده است؛ این در حالی است که رودیم Rhodium یک فلز ارزشمند و بی خطر بوده که با نشانه Rh نشان داده می‌شود.

آبکاری رودیوم چیست و چه مزایایی دارد؟مزایای آبکاری رودیم چیست

  • افزایش استحکام و مقاومت طلا و نقره در برابر اکسیداسیون
  • جلوگیری از تغییر رنگ جواهرات
  • افزودن درخشندگی به جواهرات
  • ایجاد یک لایه ضد حساسیت بر روی طلا سفید
  • جلوگیری از تماس نیکل موجود در طلا سفید با پوست
  • افزایش مقاومت جواهرات در برابر سایش و خراش

میزان دوام روکش رودیم چقدر است؟

رودیوم به خودی خود یک فلز بسیار محکم و مقاوم است که برای آشنایی با خواص آن می‌توانید مقاله رودیوم چیست را مطالعه کنید. با این حال روکش رودیوم یک لایه بسیار نازک است که در مجاورت مواد شیمیایی مانند محصولات شوینده، شامپو و افتر شیو از بین می‌رود. به همین دلیل رفته‌رفته جواهرات شکل اولیه خود را پیدا کرده و تیره می‌شوند. به طور معمول، میزان دوام آبکاری رودیم برابر ۶ ماه تا ۲ سال است؛ یعنی هرچه بیشتر از آن‌ها مراقب کنید، دیرتر خراب می‌شود. بعد از اینکه روکش رودیوم از بین رفت، نیاز است که دوباره آبکاری شود تا جواهر شما جلا پیدا کند. برای افزایش طول عمر آبکاری رودیوم بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • از قرار گرفتن جواهرات در معرض آب به طور مداوم جلوگیری کنید.
  • مراقب باشید که مواد شیمیایی با جواهرات شما برخورد نداشته باشند؛ برای این کار می‌توانید از دستکش استفاده کرده یا آن‌ها را در حین کار بیرون بیاورید.
  • جواهرات خود را در زمان رفتن به استخر در بیاورید.
  • از تماس عطر و ادکلن با جواهرات آبکاری شده جلوگیری کرده و در صورت بروز این اتفاق، بلافاصله با دستمال، قطرات عطر را از روی آن‌ها پاک کنید.

ضخامت روکش رودیم چقدر است؟

در آبکاری طلا و جواهرات، نیاز است که یک لایه به ضخامت ۰.۷۵ تا ۱ میکرون از رودیم بر روی آن‌ها قرار بگیرد تا از این محصولات در برابر ساییده و خراشیدن شدن جلوگیری کند. البته بسته به نوع جواهر ممکن است ضخامت روکش رودیوم موجود بر روی آن متفاوت باشد. برای مثال در مواردی مانند گوشواره یا گردنبند که در استفاده‌های روزمره کمتر در معرض خراشیده شدن هستند، ضخامت را بین ۰.۱ تا ۰.۵ میکرون انتخاب می‌کنند.

محلول آبکاری رودیم چیست؟

در صنایع مرتبط با تولید جواهر و ظروف نقره از محلول‌های متفاوتی برای آبکاری رودیوم استفاده می‌شوند که به حمام‌های سولفاتی و فسفاتی شهرت دارند. در ادامه مشخصات و کاربردهای هر کدام از این روکش‌ها را بیان می‌کنیم:

محلول آبکاری رودیوم چیست؟

حمام فسفات رودیم

حمام فسفات رودیم یک محلول غلیظ ۲ گرم بر لیتری است که درصد خلوص آن ۸۵ درصد بوده و دمایی در حدود ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد دارد. حمام فسفاتی بیشتر برای جواهراتی با لحیم نرم و قبل از نشاندن نیکل براق مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا نیکل نمی‌تواند جوش‌های نرم را پوشش دهد.

حمام سولفات رودیم

سولفات رودیوم یکی دیگر از محلول‌های آبکاری رودیم است که با خلوص ۹۵ درصد مورداستفاده قرار می‌گیرد و غلظت آن ۱.۳ تا ۲ گرم بر لیتر است. علاوه بر این می‌توان از مخلوط سولفات و فسفات به عنوان محلول آبکاری رودیوم استفاده کرد که استحکام بیشتری را به ارمغان می‌آورد.

کاربرد آبکاری رودیم چیست؟

خیلی از افراد تصور می‌کنند که تنها کاربرد روکش رودیوم، در آبکاری تزیینی است؛ اما بد نیست بدانید که صنایع برق و الکترونیک هم از این شیوه بهره زیادی می‌برند. برای مثال از روکش رودیوم به عنوان پوششی در سوئیچ‌های مدار چاپی، اجزای فرکانس بالا و کانتکت‌های لغزشی استفاده می‌شود.

سخن پایانی

آبکاری رودیوم یکی از رایجترین روش‌ها برای زیباسازی و افزایش استحکام جواهرات است که در صنایع برق و الکترونیک هم کاربرد دارد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت هر گرم رودیوم با ما در ایران ریفاینینگ تماس بگیرید. همچنین امکان خرید رودیوم سولفات برای انجام آبکاری رودیوم هم در وبسایت ما فراهم شده است.

از آنجا که رودیوم یک فلز گرانقیمت است، قیمت آبکاری رودیوم هم زیاد بوده و در نهایت باعث افزایش ارزش جواهرات می‌شود.

خیر. شما می‌توانید با آبکاری رودیوم، طلای سفید را به زرد تبدیل کنید؛ اما با از بین رفتن این روکش، رنگ طلا هم به حالت اولیه برخواهد گشت.

امتیاز خود را به این مقاله، ثبت کنید.
۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
مطلا کاری ظروف چیست؟

مطلا کاری ظروف چیست؟

مُطّلا کاری ظروف چیست؟ امروزه برای ساخت ظروف و لوازم آنتیک و جذاب، از روش‌های مختلف و گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها مطلا کاری است. مطلا کاری را باید به عنوان یک روش تزئینی معرفی کنیم که با

مطالعه بیشتر »
طلای رنگ چینی چیست؟

طلای چینی یا liquid bright gold چیست؟

طلای رنگ چینی یا liquid bright gold چیست؟ آثار هنری مثل بعضی وسایل تزیینی، ظروف چینی، ظروف بلور، و ظروف سرامیکی و بعضی از انواع کاشی های ساختمانی و مواردی از این قبیل همگی در یک نقطه اشتراک دارند؛ آن

مطالعه بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *