کاربرد های رودیم در صنایع مختلف

۱- ساخت مبدل های کاتالیزوری

یکی از مهم‌ترین کاربرد های رودیم در تولید مبدل‌های کاتالیزوری است که وظیفه تصفیه کردن گازهای خروجی از خودرو را بر عهده دارند. به حدی که می‌توان گفت که مبدل‌های کاتالیزی حدود ۸۰ درصد از کاربردهای رودیوم را به خود اختصاص می‌دهند. در ساخت این مبدل‌ها علاوه بر رودیم، از فلز پالادیوم و فلز پلاتین هم استفاده می‌شود که می‌توانند تا حد زیادی اکسیدهای نیتروژن دود خودروها را کاهش دهند.

۲- ترموکوپل کوره های صنعتی

کاربرد های رودیم در ترموکوپل کوره های صنعتی

برای سنجش دماهای بالا در کوره‌های صنعتی از ترموکوپل‌های مخصوصی استفاده می‌شود که فلز رودیم از اصلی‌ترین مواد در تولید آن‌ها است. این فلز معمولا مقاومت زیادی در برابر واکنش‌های شیمیایی و فرسایش از خود نشان می‌دهد؛ در نتیجه می‌توان پوشش‌های تولیدشده با استفاده از آن را در دماهای بالا مورد استفاده قرار داد.

۳- کاربردهای رودیوم در فرایندهای هسته ای

یکی از مهم‌ترین فرایندهایی که باید برای اطمینان از صحت عملکرد راکتورهای هسته‌ای انجام شود، اندازه‌گیری شار نوترون است. رودیم به دلیل خواص شیمیایی که دارد، می‌تواند به عنوان ردیاب و یابنده در این موارد استفاده شود. علاوه بر این برای بازیافت زباله‌های هسته‌ای هم از مشتقات این فلز، مانند نیترات رودیم استفاده می‌شود.

۴- آبکاری جواهرات

از دیگر کاربرد های رودیم می‌توان به ساخت جواهرات، آبکاری، ترمیم، صیقل دادن و پنهان کردن نواقص آن‌ها اشاره کرد. این فلز می‌تواند درخشندگی فوق‌العاده‌ای را به جواهرات ببخشد و جلوه آن‌ها را دوچندان کند؛ به علاوه یک پوشش بسیار عالی برای محافظت از قطعات ارزشمند طلا و نقره در برابر فرسایش و تیرگی است. باید بدانید که رنگ خاص طلا سفید، ناشی از آبکاری رودیم بر روی آن است. به علاوه برای جلوگیری از سیاه شدن بدلیجات هم می‌توان از روکش این فلز استفاده کرد. علاوه بر این می‌توان از نمک‌های این فلز مانند سولفات رودیم هم برای آبکاری فلزات و افزایش مقاومت آن‌ها در برابر شکستگی و آسیب استفاده کرد.

کاربرد های رودیوم در آبکاری جواهرات

از دیگر مزیت‌هایی که استفاده از رودیم به عنوان پوششی برای طلا سفید یا بدلیجات دارد، از بین بردن احتمال ایجاد حساسیت پوستی است. به دلیل وجود نیکل در ساختار طلای سفید، این فلز ممکن است برای برخی از افراد حساسیت‌زا باشد که با استفاده از پوشش رودیم برطرف می‌شود.

۵- کاربردهای رودیوم در صنایع برق و الکترونیک

به طور معمول از آلیاژ رودیم با فلز پلاتین به عنوان یکی از مواد اصلی در ساخت اتصال‌های الکتریکی استفاده می‌شود. این اتصال‌ها را می‌توان برای ایجاد یک مدار الکتریکی مورداستفاده قرار داد و وسایلی مانند فیش‌های نر و ماده را با آن‌ها تولید کرد. علاوه بر این سیم‌های مقاوم در برابر حرارت، رابط‌های الکتریکی و سیم‌پیچ‌های کوره هم با استفاده از همین فلز ساخته می‌شوند؛ زیرا در برابر خوردگی و حرارت مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد.

۶- صنایع اپتیک و شیشه ای

کاربردهای رودیوم در صنایع اپتیک و شیشه ای

درخشندگی بسیار خاص رودیوم باعث می‌شود که کاربرد های رودیم تنها به موارد گفته شده محدود نشوند. شما می‌توانید از آلیاژهای مختلف این فلز به عنوان پوششی برای پشت آینه استفاده کرده یا اینکه نورافکن‌هایی با قدرت تابش نور بسیار زیاد را با استفاده از آن بسازید. همچنین امکان تولید فایبرگلاس و شیشه تخت هم با استفاده از مشتقات این فلز ارزشمند وجود دارد. باید بدانید که استفاده از رودیم در تولید این قطعات، باعث افزایش مقاومت آن‌ها در برابر لکه‌دار شدن هم می‌شود و در نتیجه تمیز کردن آن‌ها را ساده‌تر می‌کند.

۷- کاربردهای رودیوم در بهبود خواص یا تولید مواد شیمیایی

کروم و تیتانیوم از جمله فلزات آسیب‌پذیر در برابر اسیدهای غیر اکسیدکننده هستند؛ به همین دلیل برای جلوگیری از خوردگی آن‌ها، از پوشش رودیم استفاده می‌شود. علاوه بر این در واکنش‌های شیمیایی که منجر به تولید برخی از اسیدها مانند اسید نیتریک می‌شوند، از این عنصر یا نمک‌های آن استفاده می‌شود. مثلا خرید کلرید رودیم از جمله پرکاربردترین مواد در تولید اسیدهای صنعتی مختلف است.

دیگر کاربرد های رودیم

  • تولید قطعات موتور توربو
  • سازه‌های نوری
  • تولید نمایشگرهای LCD
  • ساخت لوله‌های اشعه کاتدی
  • سوزن‌های گرامافون
  • ابزارهای پزشکی و جراحی
  • موتورهای توربین و الکترودهای شمع هواپیما
  • یاتاقان‌ها
  • تولید موتور جت

سخن پایانی

کاربردهای رودیوم در صنایع امروز بسیار گسترده است و نمی‌توان محدوده خاصی را برای آن قائل شد. همان‌طور که در این مقاله گفتیم این فلز درخشان از صنایع جواهرسازی و اپتیکی گرفته تا هواپیماسازی، هسته‌ای و خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به طور کامل ۷ مورد از کاربرد های رودیم را برای شما توضیح دادیم؛ اگر می‌خواهید با خواص این فلز بیشتر آشنا شوید، مقاله رودیم چیست را بخوانید.

سوالات متداول

از آنجا که رودیوم یک فلز کمیاب است، معمولا از آلیاژها یا سایر ترکیبات این عنصر برای کارهای مختلف استفاده می‌شود که ضمن بهبود خواص آن، باعث حفظ منابع رودیم هم می‌شوند.

شما می‌توانید از پوشش این فلز برای از بین نواقص جواهرات و افزایش دوام آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این افزایش درخشندگی، انجام تعمیرات و جلوگیری از ایجاد حساسیت‌های پوستی از دیگر کاربردهای رودیوم در ساخت جواهرات هستند.

امتیاز خود را به این مقاله، ثبت کنید.
۳/۵ - (۲ امتیاز)
مطلا کاری ظروف چیست؟

مطلا کاری ظروف چیست؟

مُطّلا کاری ظروف چیست؟ امروزه برای ساخت ظروف و لوازم آنتیک و جذاب، از روش‌های مختلف و گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها مطلا کاری است. مطلا کاری را باید به عنوان یک روش تزئینی معرفی کنیم که با

مطالعه بیشتر »
طلای رنگ چینی چیست؟

طلای چینی یا liquid bright gold چیست؟

طلای رنگ چینی یا liquid bright gold چیست؟ آثار هنری مثل بعضی وسایل تزیینی، ظروف چینی، ظروف بلور، و ظروف سرامیکی و بعضی از انواع کاشی های ساختمانی و مواردی از این قبیل همگی در یک نقطه اشتراک دارند؛ آن

مطالعه بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *