بازیافت گوشی های همراه برای استخراج فلزات گرانبها

چه فلزاتی در موبایل وجود دارند؟

یکی از انواع ضایعات الکترونیکی گرانقیمت و ارزشمند، گوشی‌های موبایل هستند؛ زیرا در ساختار آن‌ها از فلزات ارزشمند و گرانبهایی استفاده شده است. به طور معمول پس از بازیافت گوشی موبایل می‌توان فلزات مختلفی مانند مس، نقره، طلا، پلاتین و پالادیوم را به دست آورد که هریک ارزش بسیار زیادی دارند. اما باید بدانید که درصد فلزات به دست آمده از بازیافت گوشی تلفن چندان زیاد نیست و از قرار زیر است:

  • ۱۶ درصد مس
  • ۳۵ درصد نقره
  • ۰۳۴ درصد طلا
  • ۰۱۵ درصد پالادیوم
  • ۰۰۰۳۴ درصد پلاتین

با این حساب اگر بازیافت گوشی های همراه به صورت اصولی و دقیق انجام شود، می‌توان از حدود ۱ میلیون گوشی، به ۲۵۰ کیلوگرم نقره و ۳۴ کیلوگرم طلا دست پیدا کرد. علاوه بر این مقدار پالادیوم به دست آمده از این مقدار هم برابر ۱۵ کیلوگرم است. اگر می‌خواهید برای سنجش ارزش این صنعت از قیمت پالادیوم اطلاع به دست آورید، بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

مهمترین قسمت‌ها در استخراج فلزات گرانبها از بازیافت گوشی های همراه

مهمترین قسمت‌ها در استخراج فلزات گرانبها از بازیافت گوشی های همراه

باید بدانید که همه قسمت‌های گوشی‌های موبایل از فلزات گرانبها ساخته نشده اند و به طور عمده بخش‌های مربوط به الکترونیک حاوی این فلزات هستند. بنابراین باید بدانید که باارزش‌ترین قطعات در زمان بازیافت گوشی های همراه کدامند؟

  • برد موبایل
  • پین‌های اتصال یا Connection Pin
  • مدارهای مجتمع یا IC
  • خازن‌های سرامیکی یکپارچه یا Monolithic Ceramic Capacitors
  • رم یا کارت‌های گرافیک که دارای پایه‌های آبکاری شده با طلا هستند
  • خازن‌های نصب سطحی که دارای پالادیوم و نقره هستند

نحوه بازیافت گوشی موبایل برای استخراج فلزات گرانبها

برای اینکه بتوانید بازیافت گوشی های همراه برای استخراج فلزات گرانبها را انجام دهید، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید؛ اما پیش از هر کاری لازم است که قطعات پلاستیکی را از روی برد جدا کنید. همچنین باید هر قسمت مانند خازن‌ها و پین‌ها را از روی برد بردارید تا بتوانید روکش طلای آن را هم استخراج نمایید. دو روش برای بازیافت گوشی های هوشمند و قدیمی‌ وجود دارد که عبارتند از:

نحوه بازیافت گوشی موبایل برای استخراج فلزات گرانبها

روش شیمیایی

در روش شیمیایی برای بازیافت گوشی موبایل باید هر قسمت را به صورت جداگانه بازیافت کرده و از مواد خاصی برای حل کردن آن‌ها استفاده کنید. به همین دلیل نیاز است که به طور کامل بردها، خازن‌ها، سیم‌ها و رم را جدا کرده و از حلال‌هایی مانند هیدروژن پراکسید یا تیزاب کاری برای جداسازی آن‌ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید بدانید تیزاب سلطانی چیست مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

روش قالکاری

یکی دیگر از روش‌های بازیافت گوشی های همراه قالکاری است که در آن تنها باید قطعات فلزی از پلاستیکی جدا شوند/ پس از آن همه قطعات الکترونیکی در یک کوره خاص به نام قال ریخته می‌شوند که مقدار اکسید سرب، نقره و مس هم در آن موجود است. از آنجا که فلزات مختلف دارای نقطه ذوب‌های متفاوتی هستند، می‌توان تمام فلزات گرانبها مانند پالادیوم، پلاتین، طلا و نقره را از این طریق استخراج کرد.

استفاده از قلع گیر یا حمام قلع

یکی دیگر از روش‌های بازیافت گوشی های همراه و استخراج فلزات گرانبها از آن‌ها به نام حمام قلع شناخته می‌شود که می‌تواند لحیم و قطعات الکترونیکی را از سطح بردها به راحتی جدا کند. این روش معمولا نیاز به استفاده از یک دستگاه خاص دارد و به همین دلیل به طور عمومی برای بازیافت گوشی های هوشمند و قدیمی استفاده نمی‌شود. مزیت استفاده از این روش آن است که بردها پس از جداسازی فلزات قابلیت فروش دارند و می‌توان از این طریق هم کسب درآمد کرد.

سیانیداسیون

در این روش از بازیافت گوشی موبایل نیاز به محلول‌های سیانیدی داریم که معمولا برای استخارج طلاهای ناخالص استفاده می‌شوند. نکته مهم اینجا است که در این روش استخراج فلزات گرانبها از بازیافت گوشی های هوشمند و قدیمی‌، میزان حرارت داده شده و اکسیژن دهی بسیار مهم است و باید به طور کاملا تخصصی انجام شود.

نکات مهم در بازیافت گوشی های هوشمند و قدیمی

برای اینکه بتوانید همه فلزات گرانبهای موجود در گوشی‌های هوشمند و قدیمی را استخراج کنید، باید بدانید که بردهای این گوشی‌ها در سه دسته قرار می‌گیرند که عبارتند از:

نکات مهم در بازیافت گوشی های هوشمند و قدیمی

بردهای روبار

بردهای روبار در بازیافت گوشی های همراه بسیار رایج هستند و در آن‌ها فلزات گرانبها را می‌توان از کف برد جدا کرد؛ زیرا بیشتر به پین و پیچ‌ها متصل شده اند. در این نوع، روی خود برد دو لایه مس وجود دارد و در سوکت، پیچ، رله و پین‌ها هم می‌توان سایر فلزات را مشاهده کرد. برای بازیافت گوشی موبایل با بردهای روبار از قلع گیر و حمام قلع استفاده می‌شود. شما می‌توانید بردهای روبار را پس از استخراج فلزات گرانبها و بازیافت، به افرادی که ضایعات مس را خریداری می‌کنند بفروشید.

بردهای کف بار

یکی دیگر از انواع بردها در بازیافت گوشی های همراه برای استخارج فلزات گرانبها، برد کف بار است که حاوی روکش طلا و کانال‌های طلایی است. نکته مهم اینجا است که بازیافت این مدل بردها باید با دقت زیادی انجام شود؛ زیرا در ساخت آن‌ها از طلای خالص استفاده می‌شود و پس از بازیافت نیاز به احیا دارند. به همین دلیل طلای به دست آمده از این روش عیار پایینی دارد و معمولا با هزینه کمی خرید و فروش می‌شود. برای بازیافت بردهای کف بار از محلول‌های سیانیدی استفاده می‌شود.

بردهای میان بار

بازیافت بردهای میان بار بسیار دشوار است و نکات تخصصی دارد؛ به همین دلیل حتما باید برای استخارج طلا و پالادیوم از این بردها، با یک کارشناس مشورت کنید. در ساختار بردهای میان بار، فلزات گرانبها در معرض دید نیستند و به همین دلیل نادیده گرفته می‌شوند. اما می‌توانید از حمام قلع برای جداسازی قطعات بی بار و فلزات رنگین استفاده کنید تا فلزات گرانبها خود را به خوبی نشان دهند. روشی که برای بازیافت گوشی های همراه با بردهای میان بار استفاده می‌شود، اسیدانیسیون، ترمو و هیدرومتالوژی نام دارد.

آیا بازیافت گوشی های همراه به صرفه است؟

آیا بازیافت گوشی های همراه به صرفه است؟

گوشی‌های همراه از ضایعات درجه یک الکترونیکی به شمار می‌روند و معمولا مقدار زیادی فلزات گرانبها را می‌توان با بازیافت گوشی های هوشمند و قدیمی به دست آورد. اما باید بدانید که این موضوع در بسیاری از موارد نیاز به استفاده از دستگاه‌های خاص و دانش تخصصی دارد؛ به همین دلیل در صورتی می‌توانید با بازیافت گوشی تلفن سود کنید که این تجهیزات را در اختیار داشته و خریداران مناسبی را برای آن‌ها پیدا کنید. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت انواع فلزات گرانبها مانند قیمت پلاتین با ما در ایران ریفاینینگ تماس بگیرید.

سخن پایانی

بازیافت گوشی های همراه برای استخراج فلزات گرانبها یک کار بسیار رایج است؛ اما باید بدانید که به دلیل محدود بودن این فلزات، باید بازیافت گوشی موبایل توسط یک فرد متخصص انجام بگیرد. در کنار این موارد، باید دقیقا بدانید که این فلزات در کدام قسمت‌ها هستند تا بتوانید آن‌ها را بازیافت کنید. در این مقاله به بررسی روش‎های بازیافت گوشی های هوشمند و قدیمی پرداخته و میزان فلزات گرانبهای موجود در آن‌ها را بیان کردیم.

اینکه چقدر فلز گرانبها را بتوانید از بازیافت گوشی تلفن به دست آورید، بستگی به برند سازنده آن دارد.

این موضوع بستگی به میزان فلزاتی دارد که در قسمت‌های الکترونیکی گوشی‌های همراه استفاده شده است؛ اما معمولا پس  از بازیافت گوشی موبایل، می‌توان حدود ۱.۴ دلار طلا، ۰.۵۸ دلار پالادیوم و ۰.۲ دلار نقره استخراج کرد. البته میزان استخراج مس در مقایسه با این فلزات بیشتر بوده و پلاتین کمترین سهم را دارد.

امتیاز خود را به این مقاله، ثبت کنید.
۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
مطلا کاری ظروف چیست؟

مطلا کاری ظروف چیست؟

مُطّلا کاری ظروف چیست؟ امروزه برای ساخت ظروف و لوازم آنتیک و جذاب، از روش‌های مختلف و گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها مطلا کاری است. مطلا کاری را باید به عنوان یک روش تزئینی معرفی کنیم که با

مطالعه بیشتر »
طلای رنگ چینی چیست؟

طلای چینی یا liquid bright gold چیست؟

طلای رنگ چینی یا liquid bright gold چیست؟ آثار هنری مثل بعضی وسایل تزیینی، ظروف چینی، ظروف بلور، و ظروف سرامیکی و بعضی از انواع کاشی های ساختمانی و مواردی از این قبیل همگی در یک نقطه اشتراک دارند؛ آن

مطالعه بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *