تیزاب سلطانی چیست و چه کاربردی دارد؟

تیزاب سلطانی چیست؟

تیزاب سلطانی یا Aqua Regia محلولی از هیدروکلریک اسید و نیتریک اسید است که به نسبت ۳ به ۱ با هم مخلوط شده اند. این محلول معمولا زرد، نارنجی یا قرمز است و حالتی بخارزا دارد و از آن برای حل کردن فلزاتی مانند پالادیوم، پلاتین و طلا استفاده می‌شود. Aqua Regia توسط جابر بن حیان کشف شد و اهمیت آن در واکنش دهی با بیشتر فلزات نجیب بود.

تیزاب سلطانی چگونه درست می شود؟

حال که دانستیم تیزاب سلطانی چیست، باید بدانیم که این ماده به طور معمول در بازار وجود ندارد و در صورت نیاز باید آن را تولید کرد. به همین دلیل در این بخش می‌خواهیم به شما بگوییم که تیزاب سلطانی چگونه درست می‌شود؟ برای این کار باید مقداری هیدروکلریک اسید و نیتریک اسید را تهیه کنید. ظرفی را بردارید که مطمئن هستید هیچ آلاینده آلی در آن وجود ندارد و یا قبلا برای ترکیبات کربن هیدروژن از آن استفاده نشده است. حال هیدروکلریک اسید را در یک ظرف ریخته و به میزان سه برابر آن، اسید نیتریک را اضافه نمایید. دقت داشته باشید که باید این کار را با لباس ایمنی و در زیر هود انجام دهید. همچنین هرگز تیزاب سلطانی را در مقدار زیاد تولید نکرده و از ظروف شکستنی هم برای این کار استفاده نکنید. در نهایت مایعی نارنجی رنگ به دست می‌آید که دودی شیری رنگ از آن بلند می‌شود و بوی کلر می‌دهد.

کاربرد تیزاب سلطانی چیست

کاربرد تیزاب سلطانی چیست

تیزاب سلطانی به دلیل قدرت حل کردن برخی از فلزات نجیب، در مواد زیر به کار می‌رود:

استخراج فلزات گرانبها

مهمترین کاربرد تیزاب سلطانی را می‌توان در استخراج فلزات گرانبها دانست؛ به گونه‌ای که ضایعات مختلف حاوی این فلزات را در تیزاب حل کرده و سپس با استفاده از رسوب دهنده‌ها، آن‌ها را استخراج می‌کنند. برای مثال با حل کردن CPU در آکوارجیا می‌توان طلای موجود در آن را بازیابی کرد. علاوه بر این، برای استخراج رودیوم، پالادیوم و پلاتین موجود در مبدل‌های کاتالیستی خودرو هم می‌توان از تیزاب استفاده کرد. برای اطلاع از قیمت رودیوم بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

افزایش خلوص فلزات

یکی دیگر از کاربردهای تیزاب سلطانی، تهیه فلزات با درصد خلوص بسیار بالا است. برای مثال می‌توان پلاتین و طلا را با استفاده از این ماده، با خلوص ۹۹.۹۹۹۹ درصد تهیه کرده و در تولید محصولات حساس و قطعات الکترونیکی مجددا مورداستفاده قرار داد.

حک کردن طرح بر روی وسایل فلزی

یکی از روش‌هایی که برای جک کردن طرح موردنظر بر روی قطعات طلا، پلاتین و پالادیوم استفاده می‌شود، تیزاب سلطانی است. به دلیل خاصیت حل کنندگی، شما می‌توانید هر طرحی را بر روی زیورآلاتی از این جنس حک کنید بدون اینکه نگران از دست رفتن بخشی از این فلزات گرانبها باشید.

بازیافت ضایعات ارزشمند

یکی دیگر از کاربردهای تیزاب سلطانی، بازیافت ضایعاتی مانند قطعات الکترونیکی و مبدل‌های کاتالیستی است که باعث می‌شود هزینه زیادی در چرخه اقتصادی صرفه جویی شود. با استفاده از این ماده می‌توان به راحتی فلزات گرانبهای موجود در این قطعات را بازیافت کرده و مجددا برای استفاده، وارد چرخه تولید نمود؛ در نتیجه منابع این فلزات تا حد زیادی حفظ خواهند شد. اگر می‌خواهید فلزات گرانبها کاتالیست را بشناسید مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

چگونگی استخراج فلزات گرانبها از تیزاب سلطانی

همانطور که گفتیم استخراج رودیوم، پلاتین و پالادیوم از تیزاب سلطانی یکی از روش‌های حفظ منابع این فلزات ارزشمند است. برای این کار باید مراحل زیر را در آزمایشگاه‌های تخصصی پشت سر بگذارید:

چگونگی استخراج فلزات گرانبها از تیزاب سلطانی

  • قطعه حاوی فلزات گرانبها را در ظرف شیشه‌ای قرار دهید.
  • مقداری HCL را تا جایی اضافه کنید که روی قطعه را بپوشاند.
  • ظرف را بر روی حرارت قرار دهید؛ اما از تماس مستقیم آن با شعله خودداری کنید.
  • در حین گرم شدن محلول، مقداری اسید نیتریک اضافه کنید.
  • تا اتمام واکنش و انتشار گاز NO۳ صبر کرده و در صورت حل نشدن، مقدار دیگری اسید نیتریک اضافه کنید.
  • این روند را تا جایی ادامه دهید که قطعه به طور کامل حل شود.
  • ظرف را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا به دمای محیط برسد. در صورت نیاز می‌توانید از یخ برای تسریع این کار استفاده کنید.
  • با استفاده از رسوب دهنده‌هایی مانند اسید سولفوریک می‌توانید ناخالصی‌هایی مانند نقره و قلع را ته نشین و جمع آوری کنید.
  • اسید نیتریک اضافه را از محلول حذف کنید؛ برای این کار می‌توانید از خنثی کننده‌های این اسید استفاده کنید.
  • با توجه به نوع فلز موردنظر، از رسوب دهنده مناسب برای ته نشینی آن ماده استفاده کرده و در نهایت فلز مدنظرتان را استخراج کنید.
  • پس از استخراج همه فلزات، تیزاب باقیمانده را دفع کنید.

رسوب دهنده‌های فلزات گرانبها در تیزاب سلطانی چیست؟

رسوب دهنده‌های فلزات گرانبها در تیزاب سلطانی چیست؟

همانطور که گفتیم برای جداسازی فلزات گرانبها از تیزاب سلطانی، نیاز به رسوب دهنده‌های خاصی دارید که در جدول زیر نام و خواص آن‌ها را با توجه به نوع فلز بیان کرده‌ایم. باید دقت کنید که رعایت ترتیب مراحل در استخراج فلزات گرانبها بسیار اهمیت دارد و استخراج رودیوم از تیزاب آخرین مرحله از این فرایند خواهد بود.

نام فلز نام رسوب دهنده مقدار موردنیاز برای ته نشیتی زمان موردنیاز برای ته نشینی نحوه استفاده
استخراج طلا از تیزاب

– سولفات آهن یا زاج سبز

– متابی سولفات سدیم

تقریبا دو برابر طلای موجود در محلول حدود ۲ ساعت برای ۹۰ درصد طلای موردنیاز حل کردن در آب گرم و اضافه کردن به تیزاب
استخراج پلاتین از تیزاب سلطانی

– آمونیوم کلرید یا نشادر

– اسید پراکسید

حدود نصف پلاتین موجود در محلول بلافاصله پس از اضافه کردن رسوب دهنده حل کردن در آب به نسبت ۱ به ۴
استخراج پالادیوم از تیزاب

– کلرات سدیم

– کلرات پتاسیم

– دی متیل گلی اکسیم یا پودر روی

حدود یک قاشق چای خوری بلافاصله پس از اضافه کردن رسوب دهنده در دمای نزدیک به جوشیدن، به محلول اضافه شود
استخراج رودیوم از تیزاب استانوس کلرید حدود یک قاشق چایخوری در انتهای مرحله جداسازی فلزات گرانبها پس از جداسازی همه فلزات، پودر باقیمانده را جداسازی و خشک کنید

سخن پایانی

تیزاب سلطانی یا آکوارجیا از مهمترین مواد شیمیایی برای استخراج فلزات گرانبها و بازیافت آن‌ها است. در این مقاله از iran refining به شما گفتیم که تیزاب سلطانی چیست؟ همچنین گفتیم که تیزاب سلطانی چگونه درست می شود؟ در نهایت هم اطلاعاتی را درباره نحوه استخراج فلزات گرانبهایی مانند طلا، پلاتین، پالادیوم و رودیوم از این محلول به شما دادیم.

برای دفع تیزاب سلطانی می‌توانید از یخ استفاده کنید؛ اما برای اطمینان بیشتر توصیه می‌شود که از سدیم هیدروکسید ۱۰ درصد یا بی کربنات سدیم اشباع استفاده کنید و مطمئن شوید که PH محلول در زمان دفع، به ۵ رسیده باشد.

استفاده از دستکش، عینک و ماسک مخصوص الزامی است و فرایند ساخت یا استخراج فلزات باید حتما در زیر هود انجام شود.

امتیاز خود را به این مقاله، ثبت کنید.
۴.۶/۵ - (۵ امتیاز)
مطلا کاری ظروف چیست؟

مطلا کاری ظروف چیست؟

مُطّلا کاری ظروف چیست؟ امروزه برای ساخت ظروف و لوازم آنتیک و جذاب، از روش‌های مختلف و گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها مطلا کاری است. مطلا کاری را باید به عنوان یک روش تزئینی معرفی کنیم که با

مطالعه بیشتر »
طلای رنگ چینی چیست؟

طلای چینی یا liquid bright gold چیست؟

طلای رنگ چینی یا liquid bright gold چیست؟ آثار هنری مثل بعضی وسایل تزیینی، ظروف چینی، ظروف بلور، و ظروف سرامیکی و بعضی از انواع کاشی های ساختمانی و مواردی از این قبیل همگی در یک نقطه اشتراک دارند؛ آن

مطالعه بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *