معرفی فلزات گرانبها در کاتالیست های خودرو

فلزات موجود در کاتالیست خودروها

مبدل کاتالیزوری یا کاتالیست خودرو قطعه ای است که در دماهای بالا می‌تواند گازهای مضر خروجی از اگزوز را به گازهای کم خطرتر تبدیل کرده و به این ترتیب مانع از آلودگی هوا می‌شود. به طور عمده فلزات موجود در کاتالیست خودروها شامل مس، نیکل، سریم، آهن، منگنز، پلاتین، پالادیوم و رودیوم می‌شوند. اما نکته مهم اینجا است که فلزات گرانبها کاتالیست، پلاتین، پالادیوم و رودیم هستند و همین سه مورد می‌توانند در ایفای نقش کاتالیزور به عنوان کاهنده آلودگی هوا هم بسیار مفید واقع شوند.

پلاتین، مهمترین فلز گرانبها در کاتالیست خودروهای دیزلی

پلاتین، مهمترین فلز گرانبها در کاتالیست خودروهای دیزلی

فلز پلاتین از مهمترین فلزاتی است که در تولید کاتالیست خودروهای دیزلی و هیبریدی کاربرد دارد؛ زیرا محدوده دمایی پایینتری را تحمل می‌کند. علاوه بر این، در کاتالیزورهایی که در صنایع نفت و گاز استفاده می‌شود، پلاتین نقش اصلی را ایفا می‌کند. زمانی که کک و دیگر ترکیبات بر روی کاتالیست می‌نشینند، این قطعه غیرفعال شده و نمی‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد؛ به همین دلیل می‌توان به سراغ بازیافت پلاتین از کاتالیست رفت. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت پلاتین با ما در ایران ریفاینینگ تماس بگیرید.

همچنین بخوانید: کاربرد فلز پلاتین

پالادیوم، از فلزات موجود در کاتالیست

یکی دیگر از فلزات گرانبها کاتالیست که در خودروهای بنزینی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، پالادیوم نام دارد. بسته به خودروی موردنظر و میزان آلودگی تولیدشده توسط آن، معمولا در هر مبدل کاتالیستی بین ۲ تا ۷ گرم پلاتین استفاده می‌شود که در زمان بازیافت این قطعات بسیار اهمیت پیدا خواهد کرد. شما می‌توانید برای خرید پالادیوم بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

رودیم؛ ارزشمندترین فلز گرانبها در کاتالیست

رودیم؛ ارزشمندترین فلز گرانبها در کاتالیست

یکی دیگر از فلازت موجود در کاتالیست که ارزش زیادی دارد، رودیوم است. فلز رودیوم بسیار کمیاب است و به همین دلیل امروزه در ساختار مبدل‌های کاتالیزوری کمتر استفاده می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که مقدار رودیوم موجود در مبدل‌های کاتالیزوری بستگی به نوع خودرو و سن آن دارد. این فلز را می‌توان در ساخت کاتالیست کانورتر خودروهای دیزلی و بنزینی به کار گرفت. برای اطلاع از قیمت رودیوم بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

همچنین بخوانید: کاربرد های رودیوم

مقدار فلزات گرانبها کاتالیست

به طور معمول در مبدل‌های کاتالیزوری از ۱ تا ۲ گرم رودیوم، ۳ تا ۷ گرم پلاتین و ۲ تا ۷ گرم پالادیوم استفاده می‌شود. بر این اساس، مقدار فلزات گرانبها کاتالیست را با کمیتی به نام PMG می‌سنجند که در جدول زیر مقدار این کمیت در کاتالیست‌ها را بر اساس نوع خودرو را نشان داده ایم.

کلاس خودرومقدار PMG
سواری معمولی۲ تا ۶ گرم
کامیون‌های سبک۲ تا ۶ گرم
موتور سیکلت۲ تا ۶ گرم
SUV هایی با موتور بزرگ۶ تا ۳۰ گرم
کامیون۶ تا ۳۰ گرم

سخن پایانی

در این مقاله از ایران ریفاینینگ به معرفی فلزات گرانبها کاتالیست پرداختیم و مقدار هریک از آن‌ها را بیان کردیم. امروزه با توجه به محدودیت منابع این فلزات، تلاش شده تا خودروهایی با سطح آلودگی کمتر تولید شوند و خودروهای برقی در دستور کار قرار بگیرند.

به طور عمده از فلز رودیوم در ساخت مبدل‌های کاتالیزوری وسایل نقلیه با موتور بزرگ یا خودروهایی با مبدل‌های متعدد استفاده می‌شود. باید بدانید که مبدل‌های کاتالیستی بزرگتر، نیاز به رودیوم بیشتری دارند.

این موضوع یک کار بسیار تخصصی است؛ اما شما می‌توانید با توجه به قیمت خودرو در این باره تا حدی مطمئن شوید. به طور معمول خودروهای گران قیمت، از رودیوم اضافه در ساختار کاتالیست‌های خود استفاده می‌کنند.

امتیاز خود را به این مقاله، ثبت کنید.
۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)
مطلا کاری ظروف چیست؟

مطلا کاری ظروف چیست؟

مُطّلا کاری ظروف چیست؟ امروزه برای ساخت ظروف و لوازم آنتیک و جذاب، از روش‌های مختلف و گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها مطلا کاری است. مطلا کاری را باید به عنوان یک روش تزئینی معرفی کنیم که با

مطالعه بیشتر »
طلای رنگ چینی چیست؟

طلای چینی یا liquid bright gold چیست؟

طلای رنگ چینی یا liquid bright gold چیست؟ آثار هنری مثل بعضی وسایل تزیینی، ظروف چینی، ظروف بلور، و ظروف سرامیکی و بعضی از انواع کاشی های ساختمانی و مواردی از این قبیل همگی در یک نقطه اشتراک دارند؛ آن

مطالعه بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *