کاربرد فلز پلاتین در صنایع مختلف

ساخت مبدل کاتالیزوری

یک کاربرد پلاتین در خودرو برای ساخت انواع مبدل‌های کاتالیستی است که نقش بسیار موثری در جلوگیری از انتشار آلاینده‌های مضر دارند. از آنجا که امروزه مشکل آلودگی هوا به یک مشکل جهانی تبدیل شده است، ساخت مبدل‌های کاتالیزوری هم رونق زیادی یافته و می‌تواند در کاهش گازهای گلخانه ای بسیار مفید واقع شود. علاوه بر پلاتین، از فلز رودیم هم در تولید این مبدل‌ها استفاده می‌شود.

صنایع نظامی

کاربرد فلز پلاتین در صنایع نظامی بسیار گسترده است و در ساخت موشک‌ها استفاده می‌شود. به عبارت بهتر برای پوشش بدنه یا دهانه موشک‌ها کاربرد دارد که می‌تواند در سرعت‌های بالا، حرارت را به خوبی دفع کرده و مانع از تاثیرگذاری آب و هوا بر روی آن شود؛ زیرا قابلیت تحمل دماهای بالا به مدت طولانی را دارد. همچنین در سوخت موتور جت هم از پلاتین استفاده می‌شود که امکان ایجاد نیروی پیش رانش را فراهم می‌کند.

کاربرد فلز پلاتین در جواهرسازی

کاربرد فلز پلاتین در جواهرسازی

رایج‌ترین کاربرد فلز پلاتین برای ساخت انواع جواهرات است. قیمت پلاتین معمولا از طلا گران‌تر است و جواهرات ساخته شده با این فلز هم ارزشمندتر هستند. از سوی دیگر به دلایل شرعی، بیشتر آقایان ترجیح می‌دهند که از جواهرات پلاتینی استفاده کنند. این فلز در برابر خوردگی و لکه دار شدن بسیار مقاوم است و با جلای نقره، می‌توان خاصیت شکل پذیری و زیبایی آن را بهبود بخشید. برای آشنایی با تفاوت های طلا و پلاتین مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

کاربرد پلاتین در پزشکی

کاربرد پلاتین در پزشکی برای بسیاری از ما مشخص است و دیده‌ایم که برای کمک به جوش خوردن استخوان‌های پا بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به جز این، فلز پلاتین برای تولید انواع تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی هم کاربرد دارد. برای مثال در ساخت دریچه‌های جایگزین برای قلب یا داروهای شیمی درمانی به طور گسترده از پلاتین یا ترکیبات آن استفاده می‌شود.

کاربرد پلاتین در صنعت الکترونیک

کاربرد پلاتین در صنعت الکترونیک

کاربرد فلز پلاتین در صنعت الکترونیک بسیار گسترده است؛ از آنجا که این فلز مقاومت بسیار زیادی در برابر دماهای بالا از خود نشان می‌دهد، می‌توان از آن برای تولید تجهیزات حرارت سنج در این موارد استفاده کرد. علاوه بر این برای تولید انواع الکترودها هم می‌توان از پلاتین استفاده کرد؛ زیرا می‌تواند به خوبی در برابر تغییرات دمایی واکنش نشان داده و مدارهای الکتریکی را در زمان نیاز قطع و وصل کند.

کاربرد پلاتین در صنعت پتروشیمی

یکی از خواص ویژه شیمیایی فلز پلاتین، قابلیت سرعت بخشیدن به دیگر فرایندهای شیمیایی است. به همین دلیل از این فلز گرانبها به عنوان یک کاتالیزور در واکنش‌ها استفاده می‌شود؛ البته باید بدانید که پلاتین خالص معمولا برای این منظورها کاربردی ندارد و باید از آلیاژهای این فلز استفاده کرد. برای آشنایی با خواص شیمیایی این فلز، مقاله پلاتین چیست را مطالعه کنید.

کاربرد پلاتین در تلفن همراه

کاربرد پلاتین در تلفن همراه معمولا برای بسیاری از افراد شناخته شده نیست؛ اما باید بدانید که گوشی‌های همراه شما یک معدنی از فلزات گرانبها هستند و به طور کلی یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای استخراج پلاتین هم، بازیافت گوشی‌های همراه خواهد بود. در حال حاضر در تولید گوشی‌های هوشمند جدید از ۰.۰۰۰۳۴ درصد پلاتین است که بیشتر برای تولید چیپ‌ها و ICها مورداستفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید برای آشنایی با معادن پلاتین در ایران و جهان مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

سرمایه گذاری با استفاده از فلز پلاتین

سرمایه گذاری

یک کاربرد فلز پلاتین مربوط به سرمایه گذاری است که می‌تواند به حفظ ارزش دارایی شما کمک ویژه ای کند. از آنجا که قیمت پلاتین با طلا رقابت می‌کند و در عین حال تعداد افراد حاضر در این بازار هم در مقایسه با طلا کمتر است، می‌تواند گزینه‌های خوبی را برای سرمایه گذاری در اختیار شما قرار دهد.

سخن پایانی

در این مقاله درباره کاربرد فلز پلاتین در صنعت، پزشکی، تلفن‌های همراه و خودروها را بررسی کردیم. در صورتی که قصد خرید پلاتین و مشتقات آن را دارید، می‌توانید با ما در ایران ریفاینینگ تماس بگیرید. علاوه بر این، امکان خرید دیگر فلزات گرانبها مانند رودیم، پالادیوم و ایریدیم هم در سایت ما فراهم شده است.

از پلاتین برای تولید چیپ‌ها و آی سی‌های تلفن همراه استفاده می‌شود.

در حال حاضر کاربرد پلاتین در پزشکی و جواهرسازی، بخش زیادی از کاربردهای این فلز را به خود اختصاص می‌دهند.

امتیاز خود را به این مقاله، ثبت کنید.
۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطلا کاری ظروف چیست؟

مطلا کاری ظروف چیست؟

مُطّلا کاری ظروف چیست؟ امروزه برای ساخت ظروف و لوازم آنتیک و جذاب، از روش‌های مختلف و گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها مطلا کاری است. مطلا کاری را باید به عنوان یک روش تزئینی معرفی کنیم که با

مطالعه بیشتر »
طلای رنگ چینی چیست؟

طلای چینی یا liquid bright gold چیست؟

طلای رنگ چینی یا liquid bright gold چیست؟ آثار هنری مثل بعضی وسایل تزیینی، ظروف چینی، ظروف بلور، و ظروف سرامیکی و بعضی از انواع کاشی های ساختمانی و مواردی از این قبیل همگی در یک نقطه اشتراک دارند؛ آن

مطالعه بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *