بررسی و مقایسه طلا و پلاتین در 7 فاکتور مختلف

تفاوت طلا و پلاتین در رنگ

رنگ متمایزترین فرق طلا با پلاتین است. پلاتین منحصراً سفید و طلا زرد رنگ است. با این حال، طلا در رنگ‌های مختلفی وجود دارد و طلای سفید از نظر ظاهری نزدیک‌ترین رنگ به پلاتین را دارد. تشخیص فرق طلای سفید و پلاتین با چشم غیرمسلح دشوار است؛ اما با گذشت زمان، روکش رودیوم روی آن فرسوده می‌شود و رنگ زردی از خود نشان می‌دهد. همچنین، طلا و پلاتین هر دو سطح براقی دارند؛ اما پلاتین ظاهر براق را طولانی‌تر از طلا حفظ می‌کند. زیرا طلا پس از چند سال درخشندگی خود را از دست می‌دهد و نیاز به پرداخت و آبکاری مجدد دارد.

فرق استحکام و دوام طلا و پلاتین

فرق استحکام و دوام این دو فلز گرانبها

فرق طلا و پلاتین در استحکام آن‌ها نیز هست. پلاتین یکی از بادوام‌ترین فلزاتی است که در جواهرات استفاده می‌شود. با این حال، مانند هر جواهراتی که به ‌صورت روزانه استفاده می‌شوند، ایجاد خراش در اثر ضربه بر روی آن اجتناب‌ ناپذیر است. در حالی که هر دو فلز دارای استحکام بالایی هستند؛ فلز پلاتین از طلا، دوام بیشتری دارد.

به عبارت بهتر چگالی بالا و ترکیب شیمیایی آن باعث می‌شود کمتر از طلا شکسته شود؛ بنابراین ماندگاری بیشتری دارد. پلاتین با وجود استحکام بیش‌تر از طلای ۱۴ عیار نیز نرم‌تر است؛ در نتیجه سریع‌تر خراشیده می‌شود. طلای ۱۴ عیار دارای ۵۸.۳٪ ترکیب طلا است و بقیه آلیاژهایی هستند که خراشیدن آن را سخت می‌کنند. با این حال، طلاهای عیار بالاتر به طور قابل ‌توجهی نرم‌تر و در حد خراش با پلاتین برابر هستند. بادوام‌ترین طلاها به دلیل دارا بودن مس زیاد، رزگلد است.

تفاوت نحوه خراشیده شدن طلا و پلاتین

تفاوت طلا و پلاتین از نظر خراشیده شدن برای افرادی که در زمینه تعمیرات کار می‌کنند، بسیار اهمیت دارد. یکی از مزیت‌های فلز پلاتین این است که با خراشیدن، ذرات آن دچار ریزش نمی‌شوند؛ بلکه فقط به قسمت دیگری از سطح منتقل می‌شوند. در نتیجه می‌توان برای تعمیر قطعات ساخته شده با این فلز، به راحتی آن را صاف کرد. اما هنگامی‌که طلا را خراش می‌دهید، فلز واقعی از سطح جدا می‌شود و در نتیجه صاف کردن آن کمی چالش‌ برانگیزتر خواهد شد.

تفاوت کاربرد طلا و پلاتین در ساخت جواهر آلات

تفاوت در استفاده به عنوان جواهرالات

وقتی صحبت از وزن قطعه شما می‌شود، طلا سبک‌تر بوده و چگالی کمتری نسبت به پلاتین دارد؛ بنابراین ممکن است پوشیدن آن راحت‌تر باشد. دیگر تفاوت طلا و پلاتین در میزان حساسیت‌ زایی آن‌ها است. هنگام ساخت جواهرات، سایر آلیاژها برای تغییر رنگ، استحکام، درخشش و غیره با هم مخلوط می‌شوند.

با این حال، برخی از این فلزات می‌توانند واکنش‌های پوستی را تحریک کنند. پلاتین یک فلز ضد حساسیت است؛ بنابراین نیازی به نگرانی در مورد واکنش‌های آلرژیک نیست. وقتی طلا را در نظر می‌گیریم، طلای زرد کم‌حساسیت ترین نسخه طلا است. با این حال نیکل یک فلز حساسیت‌ زا است که در طلای سفید استفاده می‌شود؛ در نتیجه احتمال ایجاد حساسیت پوستی را افزایش می‌دهد. اگر پوست حساسی دارید یا به نیکل حساسیت دارید، گزینه‌های «هیپوآلرژنیک» را انتخاب کنید.

فرق طلا و پلاتین در ترکیبات شیمیایی

دیگر تفاوت طلا و پلاتین در ترکیبات آن‌ها است. پلاتین یک فلز فوق‌ العاده کمیاب و به‌طور طبیعی سفید است و یکی از خالص‌ترین فلزات گران‌بها است که از ۹۵ درصد پلاتین خالص تشکیل شده است و ۵ درصد باقی‌مانده را آلیاژهای اضافی تشکیل می‌دهد. طلا به اشکال مختلف از جمله طلای سفید، طلای زرد و رزگلد در جواهرات استفاده می‌شود.

انواع مختلف این فلز گران‌ بها نیز شامل طلای ۱۴، ۱۸، ۲۱ و ۲۴ عیار است. طلای زرد از طلا، مس و روی ساخته شده است که طلاهای عیار بالاتر، دوام کمتری دارند. طلای سفید حاوی نیکل، پالادیوم، نقره و رودیوم است که برای حفظ رنگ نقره‌ای، از روکش رودیوم استفاده می‌کند. رزگلد دارای ۷۵ درصد ترکیب طلا است که با نسبت‌های مختلف مس و نقره آلیاژ شده‌اند. تفاوت ترکیبات طلا و پلاتین یکی از مؤثرترین عوامل در تفاوت قیمت طلا و پلاتین است. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های پلاتین، مقاله پلاتین چیست را مطالعه کنید.

طلا و پلاتین در تعمیر و نگهداری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تفاوت تعمیر و نگهداری از دو فلز

فرق طلا با پلاتین در نحوه مراقبت از آن‌ها نیز هست. طلا برای حفظ رنگ خود به بیشترین نگهداری نیاز دارد. برای جلوگیری از کدر شدن طلای زرد و زرد شدن طلای سفید، باید هرچند سال یک بار آن‌ها را جلا داده و مجدداً آبکاری کنید. مانند تمام جواهرات، پلاتین نیز تمایل به خراش دارد و با گذشت زمان کدر می‌شود. علاوه بر این، وقتی پلاتین را جلا می‌دهید، به جای نازک شدن فلز، قطعه را صاف می‌کند، به این معنی که می‌توانید هرچند وقت یک‌بار که دوست دارید این کار را انجام دهید.

برای براق نگه داشتن جواهرات پلاتین خود، آن‌ها را به طور منظم با یک پاک‌کننده ملایم که مخصوص پلاتین  است یا با یک محلول ساده با استفاده از صابون ظرف‌شویی و آب گرم تمیز کنید. علاوه بر این، هنگام شرکت در فعالیت‌های خاص و هنگام تمیز کردن با مواد شیمیایی خشن، حتما جواهرات خود را دربیاوردید. به‌طور مشابه، طلا را می‌توان با استفاده از محلول خانگی یا محصولی که مخصوص طلا  است تمیز کرد. جواهرات طلای سفید خود را از مواد شوینده حاوی کلر دور نگه دارید؛ زیرا به‌ راحتی می‌توانند به قطعه آسیب وارد کنند.

در صورت عدم استفاده، جواهرات طلای خود را در یک جعبه پارچه‌ای نگهداری کنید تا از هرگونه ضربه یا آسیب جلوگیری شود. اگر تعمیر و نگهداری به ندرت در لیست کارهای شما قرار دارد، پلاتین بهترین گزینه برای شما است. به ترتیب از کمترین به بیشترین میزان نگهداری، پلاتین، رزگلد، طلای زرد، طلای سفید می‌شود. پلاتین کمترین میزان نگهداری و طلای سفید بالاترین میزان نگهداری را دارند.

قیمت پلاتین چند برابر طلا است؟

یکی از سوالات مهم درباره تفاوت این دو فلز، این است که پلاتین گرانتر است یا طلا؟ شاید اگر تا حدود ۷ سال پیش این سوال را از می‌پرسیدید، با قاطعیت می‌توانستیم پلاتین را به عنوان فلز ارزشمندتر معرفی کنیم؛ اما امروزه دیگر اینطور نیست. نوسانات قیمت طلا و پلاتین در بازارهای جهانی باعث شده که دیگر نتوان پاسخ سوال ” قیمت طلا بیشتر است یا پلاتین ” را به صورت قطعی مشخص کرد. بنابراین نیاز است که شما هر زمان که قصد سرمایه گذاری بر روی فلزات گرانبها را داشتید، قیمت آن‌ها را به صورت لحظه‌ای از ایران ریفاینینگ بگیرید و بر اساس این نوسانات تصمیم‌گیری کنید.

جمع‌بندی

پلاتین و طلا هر دو گزینه‌های جذابی برای خرید فلزات گران‌بها هستند. در این مقاله از سایت IRAN REFINING به بررسی تفاوت طلا و پلاتین از جنبه های مختلف پرداختیم. اگر بودجه بیشتری دارید و خواهان فلزی با کیفیت بالا و نیاز به نگهداری کم هستید، باید پلاتین را انتخاب کنید. اگر رنگ سفید را ترجیح می‌دهید اما هنوز پول پلاتین ندارید، طلای سفید را انتخاب کنید. طلای زرد اگر چیزی با محیطی قدیمی می‌خواهید خوب کار می‌کند و رزگلد حس رمانتیک‌تری را به شما می‌دهد. 

سوالات متداول

پلاتین ماندگاری بیشتری دارد و نسبت به طلا نیاز به نگهداری کمتری دارد. با این حال، طلا انعطاف‌پذیرتر، مقاوم‌تر در برابر خش و مقرون به صرفه است. طلا همچنین در چندین رنگ مختلف وجود دارد در حالی که پلاتین همیشه به رنگ نقره ای است.

هر دو پلاتین و طلا را می‌توان بدون مشکل حکاکی کرد، بنابراین لازم نیست هنگام تصمیم‌گیری آن را در نظر بگیرید.

پلاتین ماندگاری و ارزش بیشتری دارد و آن را به سرمایه گذاری بهتری نسبت به طلا تبدیل می کند. با این حال، طلا هنوز یک انتخاب عالی و یک فلز بسیار گران‌بها است. البته برای سرمایه گذاری می‌توانید گزینه های دیگری را هم امتحان کنید. برای مثال فلز رودیم یکی از بهترین پیشنهادها برای افرادی است که قصد دارند ارزش سرمایه خود را چند برابر کنند.

امتیاز خود را به این مقاله، ثبت کنید.
۴.۴/۵ - (۷۲ امتیاز)
مطلا کاری ظروف چیست؟

مطلا کاری ظروف چیست؟

مُطّلا کاری ظروف چیست؟ امروزه برای ساخت ظروف و لوازم آنتیک و جذاب، از روش‌های مختلف و گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها مطلا کاری است. مطلا کاری را باید به عنوان یک روش تزئینی معرفی کنیم که با

مطالعه بیشتر »
طلای رنگ چینی چیست؟

طلای چینی یا liquid bright gold چیست؟

طلای رنگ چینی یا liquid bright gold چیست؟ آثار هنری مثل بعضی وسایل تزیینی، ظروف چینی، ظروف بلور، و ظروف سرامیکی و بعضی از انواع کاشی های ساختمانی و مواردی از این قبیل همگی در یک نقطه اشتراک دارند؛ آن

مطالعه بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *