معرفی معادن پلاتین در ایران و جهان

اولین معدن پلاتین جهان

اولین معدن پلاتین جهان، خاک یک رودخانه در کشور اکوادور کنونی بود که توسط بومیان آمریکا کشف شد. مردم بومی از پلاتین استخراج شده از این معدن، به عنوان یک آلیاژ برای طلا استفاده کرده و از همان زمان آن را برای ساخت زیورآلات به کار می‌گرفته‌اند. برای آشنایی با تفاوت پلاتین و طلا مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید. با این حال تا سال ۱۵۵۷ میلادی، این فلز توسط اروپاییان کشف نشده بود و پس از آن شخصی به نام ژولیوس سزار اسکالیگر وجود این فلز را گزارش کرد.

معادن پلاتین در جهان

بزرگترین معادن پلاتین در جهان، ته‌نشسته‌های آبرفتی هستند که در میان آن‌ها میزان زیادی نیکل یافت می‌شود؛ به عبارت بهتر می‌توان گفت که معدن اصلی این فلز گرانبها، در معادن نیکل و مس نهفته است و به عنوان یک فرآورده ثانویه در این مناطق استخراج می‌شود. در حال حاضر بزرگترین معادن پلاتین در جهان در آفریقای جنوبی قرار دارند و پس از آن، روسیه، کانادا، زیمباوه و آمریکا در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار می‌گیرند.

بزرگترین معادن پلاتین در جهان

معرفی معادن پلاتین در ایران و جهان

  • معدن سنگ آذرین بوچولد در آفریقای جنوبی
  • معدن مگالاکونا در آفریقای جنوبی
  • معدن سنگ آذرین نیکل و مس در نوریلسک روسیه
  • معدن نیکل در سادبری کانادا
  • معدن کوچکی در کلمبیا

معادن پلاتین ایران

از آنجا که کشور ما مقدار زیادی معدن مس و نیکل در نقاط مختلف دارد، احتمال وجود پلاتین هم در آن‌ها بسیار بالاست. بر طبق گزارش خبرگزاری ایرنا، در سال ۱۳۷۳ یک معدن پلاتین در شمال استان آذربایجان غربی کشف شده که از همان سال تاکنون، عملیات استخراج این فلز گرانبها از آن انجام می‌شود. بنابراین بزرگترین معدن پلاتین ایران در شهرستان خوی آذربایجان غربی واقع شده است. علاوه بر این در سال ۱۳۹۵ هم تحقیقاتی انجام شده که نشان از وجود معادن پلاتین ایران در قسمت جنوبی کشورمان می‌دهند و گفته می‌شود که استخراج آن‌ها تا امروز توانسته کمک زیادی به اقتصاد کشور کند. در صورتی که می‌خواهید از قیمت پلاتین اطلاع حاصل کنید، بر روی لینک درج شده کلیک نمایید.

بزرگترین تولیدکنندگان پلاتین در جهان

انتظار می‌رود که بزرگترین تولیدکنندگان پلاتین در جهان، همان کشورهایی باشند که بزرگترین معادن پلاتین جهان را دارند. این تصور تا حدی درست است؛ اما می‌توان نام‌های دیگری را هم در این فهرست مشاهده کرد که عبارتند از:

نام کشورمیزان تولید پلاتیننام شرکت‌های فعال در این زمینه
آفریقای جنوبی

۸۰۱۹۹ انس

۱۷۵ هزار اونس

۴۸۱۴۶۱ اونس

۶۸۷۳۷۲ اونس

شرکت معدنی استراتا (گلن کور)

نورتام

آکواریوس

لون مین

روسیه۶۸۳ هزار اونسنوریسلک نیکل
زیمباوه۲ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۶۰۰ اونسآنگلو پلاتین
کانادا۱ میلیون و ۵۸۲ هزار اونسایمپالا
آمریکا۱۵۴۹۰۰ اونساستیل واتر
برزیل۱۳۴ هزار اونسواله
ژاپن۷۵ هزار اونسهلدینگ آساهی

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا بزرگترین معادن پلاتین جهان و همچنین اصلی‌ترین تولیدکنندگان این فلز گرانبها را به شما معرفی کنیم. علاوه بر این، به معرفی معادن پلاتین در ایران پرداختیم و گفتیم که این فلز ارزشمند از کدام معادن در ایران استخراج می‌شود. در صورتی که می‌خواهید با خواص این فلز آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله پلاتین چیست را مطالعه کنید.

این موضوع تا حد زیادی بستگی به میزان پلاتین موجود در این سنگ معدن‌ها خواهد داشت. برای مثال در معدن سادبری، تنها نیم گرم در هر تن از سنگ‌ها دارای پلاتین است؛ اما وجود ذخایر بسیار زیاد نیکل در این معدن، استخراج از آن را اقتصادی می‌کند.

خیر. از آنجا که معادن پلاتین در ایران و جهان محدود هستند، معمولا از روش‌های مختلفی مانند ذوب به روش استیلن یا کوره القایی، برای بازیافت پلاتین استفاده می‌شود.

امتیاز خود را به این مقاله، ثبت کنید.
۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطلا کاری ظروف چیست؟

مطلا کاری ظروف چیست؟

مُطّلا کاری ظروف چیست؟ امروزه برای ساخت ظروف و لوازم آنتیک و جذاب، از روش‌های مختلف و گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها مطلا کاری است. مطلا کاری را باید به عنوان یک روش تزئینی معرفی کنیم که با

مطالعه بیشتر »
طلای رنگ چینی چیست؟

طلای چینی یا liquid bright gold چیست؟

طلای رنگ چینی یا liquid bright gold چیست؟ آثار هنری مثل بعضی وسایل تزیینی، ظروف چینی، ظروف بلور، و ظروف سرامیکی و بعضی از انواع کاشی های ساختمانی و مواردی از این قبیل همگی در یک نقطه اشتراک دارند؛ آن

مطالعه بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *