رودیم در کجا یافت می شود؟

منابع طبیعی رودیوم

اگر می‌خواهید بدانید که به صورت طبیعی رودیم در کجا یافت می شود باید بگوییم که این عنصر در پوسته زمین وجود دارد؛ اما تنها ۰.۰۰۰۲ قسمت در میلیون را شامل می‌شود. همین نادر بودن این فلز باعث شده که قیمت رودیوم بسیار بالا باشد. از سوی دیگر شهاب‌سنگ‌های نیکل هم حاوی مقدار بسیار کمی از فلز رودیم هستند. منابع اصلی این عنصر در آفریقای جنوبی، ماسه‌های رودخانه در کوه‌های اورال روسیه و در آمریکای شمالی قرار دارند.

نحوه استخراج رودیم

نحوه استخراج رودیم

امروزه از روش‌های فوق پیشرفته و صنعتی برای استخراج رودیوم استفاده می‌شود؛ زیرا سنگ معدن این فلز با عناصر دیگری مانند فلز پالادیوم، نقره، فلز پلاتین و طلا مخلوط هستند و مواد معدنی بسیار کمی وجود دارند که حاوی رودیم باشند. به طور معمول فلز رودیوم در سنگ معدن پلاتین یافت شده و به عنوان یک فلز بی‌اثر سفید استخراج می‌شود. همچنین می‌توان با استفاده از فرآوری سنگ معدن نیکل هم رودیوم را استخراج کرد.

کدام کشورها صادرکننده اصلی رودیوم هستند؟

حال که تا حدی پاسخ سوال رودیم در کجا یافت می شود را متوجه شدید، باید بگوییم که صادرکننده اصلی این فلز آفریقای جنوبی است که تقریبا ۸۰ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است. پس از آفریقای جنوبی، روسیه در مقام دوم صادرات رودیوم به سرتاسر جهان فعالیت می‌کند. تولید جهانی این فلز حدود ۳۰ تن در سال است.

بازیافت رودیوم

به جز منابع طبیعی، در پاسخ به این سوال که رودیوم در کجا یافت می شود می‌توان وسایل مختلفی را نام برد که از این فلز برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. برای مثال مبدل‌های کاتالیزی در خودرو بیشترین سهم از رودیوم تولیدی در جهان را به خود اختصاص داده‌اند و در نتیجه بهترین گزینه برای بازیافت این فلز ارزشمند هستند. البته هنوز کسی دقیقا نمی‌داند که چه مقدار فلز رودیم در این مبدل‌ها موجود است؛ اما می‌توان گفت که به‌صرفه‌ترین گزینه برای استخراج این فلز ارزشمند، استفاده از این شیوه‌های بازیافتی است.

ایا رودیم قابل بازیافت است؟

از سوی دیگر فیش‌ها و ابزارهای به کار رفته در صنایع برق و الکترونیک هم می‌توانند به یک منبع رودیم تبدیل شده و بخشی از نیازهای صنعتی را برطرف کنند. برای بازیافت رودیوم می‌توان از موارد دیگری مانند سوزن‌های گرامافون، نمایشگرهای LCD، موتورهای توربینی، یاتاقان‌ها و ابزارهای پزشکی هم استفاده کرد.

همچنین بخوانید: کاربرد های رودیوم

سخن پایانی

رودیوم از جمله فلزات بسیار کمیاب و ارزشمند است که قیمت زیادی دارد. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های این فلز می‌توانید مقاله رودیم چیست را مطالعه کنید. در این مقاله از ایران ریفاینینگ تلاش کردیم تا به این سوال پاسخ دهیم که رودیم در کجا یافت می شود و روش‌های استخراج آن را معرفی کنیم.

سوالات متداول

در حال حاضر روسیه و آفریقای جنوبی از جمله مهم‌ترین صادرکنندگان این فلز ارزشمند هستند.

بازیافت رودیم یک فرایند پیچیده است و حتما باید با استفاده از دستگاه‌ها و مواد خاص انجام شود. رایج‌ترین روش‌های بازیافت این فلز ارزشمند، روش الکترولیز و تیزاب کاری هستند.

امتیاز خود را به این مقاله، ثبت کنید.
۳.۹/۵ - (۱۴ امتیاز)
مطلا کاری ظروف چیست؟

مطلا کاری ظروف چیست؟

مُطّلا کاری ظروف چیست؟ امروزه برای ساخت ظروف و لوازم آنتیک و جذاب، از روش‌های مختلف و گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها مطلا کاری است. مطلا کاری را باید به عنوان یک روش تزئینی معرفی کنیم که با

مطالعه بیشتر »
طلای رنگ چینی چیست؟

طلای چینی یا liquid bright gold چیست؟

طلای رنگ چینی یا liquid bright gold چیست؟ آثار هنری مثل بعضی وسایل تزیینی، ظروف چینی، ظروف بلور، و ظروف سرامیکی و بعضی از انواع کاشی های ساختمانی و مواردی از این قبیل همگی در یک نقطه اشتراک دارند؛ آن

مطالعه بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *