بررسی تفاوت های اساسی طلا و پالادیوم

۱- تقاضای صنعتی

امروزه در صنایع مختلف از پالادیوم به جای طلا استفاده می‌شود؛ به خصوص در صنعت خودروسازی و ساخت مبدل‌های کاتالیزوری به طور عمده از این فلز گرانبها می‌شود. همین موضوع باعث شده که امروزه قیمت پالادیوم در مقایسه با طلا رشد بیشتری را تجربه کند و در نتیجه در حال حاضر برای سرمایه گذاری گزینه بهتری باشد. البته باید بدانید که ممکن است در آینده و با رشد خودروهای برقی، این نیاز صنعت برطرف شده و در نتیجه تقاضا برای خرید پالادیوم در صنعت هم کاهش پیدا کند.

۲- ارزش سرمایه گذاری

یک فرق طلا با پالادیوم در ارزش سرمایه گذاری آن‌ها است؛ مانند هر فلز گرانبهای دیگری، طلا و پالادیوم همیشه گزینه های خوبی برای سرمایه گذاری هستند و در مقایسه با دیگر بازارهای مالی هم نوسانات کمتری را تجربه می‌کنند. بررسی قیمت پالادیوم در مقایسه با طلا نشان می‌دهد که این فلز در ۵ سال گذشته رشد بیشتری را تجربه کرده و با قیمت بالاتری در مقایسه با طلا معامله می‌شود؛ در نتیجه در حال حاضر گزینه بهتری برای سرمایه گذاری طولانی مدت است.

۳- فرق طلا با پالادیم از نظر ثبات بین المللی

یک فرق طلا با پالادیوم در ثبات بین المللی آن‌ها است. بر خلاف معادن طلا که در بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی یافت می‌شوند، معادن پالادیوم بسیار محدود هستند و تنها در دو کشور آفریقای جنوبی و روسیه وجود دارند. به همین دلیل شرایط موجود در این کشورها می‌تواند تاثیر زیادی بر روی بازار بین المللی پالادیوم بگذارد. به خاطر شرایط ویژه ای که بر کشور آفریقای جنوبی حاکم است، اغلب عرضه پالادیوم با مشکل مواجه شده و همین موضوع بر روی ثبات بین المللی این فلز تاثیرگذار خواهد بود. این در حالی است که محدودیت‌های عرضه برای طلا وجود ندارد.

همچنین بخوانید: گرانترین فلزات دنیا کدامند

۴- تفاوت ظاهری طلا و پالادیم

از دید ظاهری پالادیوم به رنگ نقره ای نیست و برای تبدیل شدن به این رنگ، باید با منگنز، نیکل و رودیوم آلیاژ شود. البته این فلز به طور طبیعی سفید رنگ است و حتی با گذشت زمان هم نیاز به آبکاری مجدد نخواهد داشت؛ در نتیجه در ساخت جواهرات هم گزینه بهتری است. این در حالی است که طلای سفید در زمان خراشیدن رنگ خود را از دست می‌دهد و حتی ضخامت آن هم کم خواهد شد. عیب این موضوع آن است که با گذشت زمان ممکن است محو شود و در نتیجه نیاز به آبکاری دوباره داشته باشد. به همین دلیل جواهراتی که با پالادیوم ساخته می‌شوند دوام بیشتری در مقایسه با طلای سفید دارند.

همچنین بخوانید: تفاوت طلا با پلاتین

سخن پایانی

اطلاع از فرق طلا با پالادیوم به شما کمک می‌کند تا در زمان سرمایه گذاری تصمیم بگیرید که کدامیک گزینه بهتری است. ما در ایران ریفاینینگ انواع مختلفی از فلزات گرانبها را با بهترین قیمت به شما عرضه کرده‌ایم. شما می‌توانید برای سرمایه گذاری در این بازار پررونق با ما تماس بگیرید.

در حال حاضر قیمت پالادیوم از طلا بیشتر است.

به دلیل نحوه عرضه، در حال حاضر طلا از نظر ثبات بین المللی گزینه بهتری است.

امتیاز خود را به این مقاله، ثبت کنید.
۴.۷/۵ - (۶ امتیاز)
مطلا کاری ظروف چیست؟

مطلا کاری ظروف چیست؟

مُطّلا کاری ظروف چیست؟ امروزه برای ساخت ظروف و لوازم آنتیک و جذاب، از روش‌های مختلف و گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها مطلا کاری است. مطلا کاری را باید به عنوان یک روش تزئینی معرفی کنیم که با

مطالعه بیشتر »
طلای رنگ چینی چیست؟

طلای چینی یا liquid bright gold چیست؟

طلای رنگ چینی یا liquid bright gold چیست؟ آثار هنری مثل بعضی وسایل تزیینی، ظروف چینی، ظروف بلور، و ظروف سرامیکی و بعضی از انواع کاشی های ساختمانی و مواردی از این قبیل همگی در یک نقطه اشتراک دارند؛ آن

مطالعه بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *