معرفی معدن رودیوم در ایران

اولین معدن رودیم در جهان

زمانی که فلز رودیم برای اولین بار کشف شد، سال ۱۸۰۳ میلادی بود که از یک خاک معدنی به دست آمد. این خاک معدنی مخلوطی از پلاتیم، پالادیوم و رودیوم بود که همین موضوع استخراج این فلز گرانبها را بسیار مشکل می‌کند. به همین دلیل است که حتی امروزه و با استفاده از دستگاه‌های مدرن هم امکان استخراج بیشتر از سالانه ۳۰ تن از معادن رودیم وجود ندارد. به طور کلی فلز Rh بیشتر در معادن فلز پلاتین یافت می‌شود و معادن اصلی آن در جهان از قرار زیر هستند:

  • آفریقای جنوبی
  • روسیه
  • ساحل رودخانه‌های کوه‌های اورال
  • معادن سولفید نیکل و مس در کانادا
  • قسمت‌های شمالی و جنوبی آمریکا

علاوه بر این از سال ۲۰۱۳، معدن بوینسدال به عنوان یکی از معادن رودیم اصلی در جهان شناخته شده که در آفریقای جنوبی قرار گرفته است. از این معدن، پالادیوم و پلاتین هم استخراج می‌شود.

معدن رودیم در ایران کجاست؟

معدن رودیم در ایران کجاست؟

تاکنون معدن رودیم در ایران به طور قطعی و مشخص شناخته نشده و جای معینی به عنوان معادن این فلز گرانبها شناخته نمی‌شود. اما باید بدانید که فلز رودیوم به طور کلی یک محصول جانبی از عملیات تصفیه پلاتین و نیکل است و به همین دلیل مکان مشخصی به عنوان معدن رودیوم وجود ندارد. به علاوه این فلز در معادن طلا، پلاتین و نقره هم یافت می‌شود.

شیوه های استخراج رودیم

همانطور که گفتیم  مانند سایر فلزات ارزشمند وجود ندارد؛ اما می‌توان از روش‌های مختلفی برای به دست آوردن این فلز گرانبها استفاده کرد. برای مثال یکی از معادن رودیم خاک کاتالیزور نام دارد که هم از دید اقتصادی و هم محیط زیستی کاربرد زیادی دارد. خاک کاتالیزور در واقع محصولی از مبدل کاتالیستی خودرو است که برای بازیافت Rh مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این کار زمانی که کاتالیزور خودروها فرسوده شده و کارایی خود را از دست بدهد، آن را به مراکز بازیافت رودیم منتقل می‌کنند تا فلزات گرانبها از آن استخراج شده و برای مصارف دیگر استفاده شوند. برای آشنایی با کاربرد های رودیم مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

بازیافت رودیوم چگونه است؟

بازیافت رودیم چگونه است؟

اصلیترین معدن رودیم در ایران محصولاتی است که از طریق بازیافت سایر وسایل حاوی این فلز به دست می‌آیند. به دلیل اینکه این فلز ارزشمند نقطه ذوب بالایی دارد و در تیزآب هم حل نمی‌شود، فرایند بازیافت آن بسیار دشوار بوده و توسط مراکز خاصی انجام می‌شود. شما می‌توانید برای خرید انواع محصولات بازیافتی رودیوم مانند سیم و مفتول با ما در ایران ریفاینینگ تماس بگیرید.

برای بازیافت فلز رودیم به روش ذوب، نیاز به استفاده از کوره‌های القایی است که فرکانس بالایی دارند. این کوره‌ها رایجترین روش برای بازیافت فلز رودیم هستند و می‌توان گفت که معدن رودیوم در ایران محصولاتی است که از طریق روش الکترولیز به دست می‌آیند. اما برخی افراد با تیزابکاری این فلز را حل کرده و سپس آن را جدا می‌کنند که هزینه زیادی دارد.

سخن پایانی

معدن رودیم در ایران همان جایی است که فلزاتی مانند نقره، طلا و پلاتیم وجود دارند و در سنگ معدن آن‌ها یافت می‌شود. اما به دلیل کم بودن معادن رودیم بسیاری از افراد به سراغ بازیافت این فلز از کاتالیزورهای خودرو یا قطعات الکترونیکی می‌روند که صرفه و بازدهی بیشتری دارد. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های این فلز، مقاله رودیم چیست را مطالعه کنید.

سوالات متداول

هرچند می‌توان معادن رودیوم را به صورت طبیعی در کنار معادن طلا و پلاتین پیدا کرد؛ اما بیشتر فلز رودیم که در ایران وجود دارد، از طریق روش‌های بازیافت این فلز به دست می‌آید.

یکی از روش‌های استخراج رودیم این است که آن را در کوره‌های القایی قرار دهیم که به دلیل داشتن فرکانس زیاد، دمای آن‌ها تا بیش از ۳۵۰۰ درجه فارنهایت بالا می‌رود و می‌توانند رودیم را به نقطه ذوب برسانند.

امتیاز خود را به این مقاله، ثبت کنید.
۴.۳/۵ - (۱۵ امتیاز)
مطلا کاری ظروف چیست؟

مطلا کاری ظروف چیست؟

مُطّلا کاری ظروف چیست؟ امروزه برای ساخت ظروف و لوازم آنتیک و جذاب، از روش‌های مختلف و گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها مطلا کاری است. مطلا کاری را باید به عنوان یک روش تزئینی معرفی کنیم که با

مطالعه بیشتر »
طلای رنگ چینی چیست؟

طلای چینی یا liquid bright gold چیست؟

طلای رنگ چینی یا liquid bright gold چیست؟ آثار هنری مثل بعضی وسایل تزیینی، ظروف چینی، ظروف بلور، و ظروف سرامیکی و بعضی از انواع کاشی های ساختمانی و مواردی از این قبیل همگی در یک نقطه اشتراک دارند؛ آن

مطالعه بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *