معرفی گرانترین فلزات جهان

۱- فلز رودیوم

رودیوم گرانترین فلزات دنیا است که برای افراد عادی نسبتاً ناشناخته است. پس از افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت رودیم در سال جاری، می‌توان گفت که خرید و فروش آن یکی از داغ‌ترین معاملات در حال حاضر است. رودیوم قبلاً در سال ۱۳۸۷ به اوج خود رسید و به‌ سرعت سقوط کرد؛ اما این فلز اکنون به دلیل افزایش تقاضا از سوی صنعت خودروسازی، در بالاترین قیمت معامله می‌شود. فلز رودیوم در مبدل‌های کاتالیزوری و بخشی از سیستم‌های اگزوز خودرو که انتشار گازهای سمی و آلاینده‌ها را کاهش می‌دهد، استفاده می‌شود.

بخشی از دلیل جهش قیمت این نمونه از گرانترین فلزات دنیا، نادر بودن آن است. تولید سالانه فلز رودیم حدود ۳۰ تن است؛ به این ترتیب، معدنچیان طلا سالانه بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تن از این فلز گران‌بها را حفاری می‌کنند. با توجه به تشدید قوانین انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط اقتصادهای بزرگ از جمله چین و هند، معدنچیان فلزات گروه پلاتین (PGM) آینده خوبی را برای رودیم پیش‌بینی می‌کنند.

همچنین بخوانید: معادن رودیم در ایران

۲- فلز پالادیوم

پالادیوم از دیگر گرانترین فلزات جهان است. پس از کاهش فروش خودروهای دیزلی و بازگشت جایگزین‌های بنزینی، استفاده از پلاتین که عمدتاً در مبدل‌های کاتالیزوری وسایل نقلیه دیزلی استفاده می‌شود، کاهش پیدا کرد؛ در حالی که استفاده از پالادیوم به دلیل سازگاری با موتورهای بنزینی افزایش یافت. فلز پالادیوم یکی دیگر از گرانترین فلزات دنیا است که از پلاتین کمیاب‌تر است و در مقادیر بیشتری برای مبدل‌های کاتالیزوری استفاده می‌شود.

این موضوع در کنار افزایش تولید خودرو در کشورهای مختلف، به ویژه کشورهای آسیایی، باعث شده که ارزش پلاتین بیش از پیش افزایش پیدا کند. با این حال، افزایش جذب خودروهای برقی با باتری، که از مبدل‌های کاتالیزوری استفاده نمی‌کنند، می‌تواند منجر به ضربه زدن به تقاضای پالادیوم شود. شرکت روسی Nornickel با تولید ۸۶ تن فلز، بزرگ‌ترین تولید کننده پالادیوم جهان است.

طلا یکی از گرانترین فلزات دنیا

۳- طلا

طلا ازجمله گرانترین فلزات دنیا و کالاهای پرکاربرد است. طلا در درجه اول در جواهرات استفاده می‌شود؛ اما به دلیل دوام و رسانایی، کاربردهای قابل‌توجهی در الکترونیک و هوافضا دارد. تقریباً هر جامعه‌ای از طلا به‌ عنوان ارز و نماد ثروت، اعتبار یا قدرت استفاده می‌کند. تا ۵۰ سال پیش، آفریقای جنوبی تولید کننده غالب طلا بود؛ اما تولید آن به دلیل محدود شدن منابع، کاهش یافته است. آفریقای جنوبی در اوج خود در سال ۱۳۵۰، ۳۲ میلیون اونس طلا تولید کرد که دو سوم تولید طلای جهان را تشکیل می‌داد. امروزه چین، استرالیا و روسیه سه کشور برتر تولید کننده طلا هستند.

همچنین بخوانید: تفاوت طلا و پلاتین

۴- فلز ایریدیوم

ایریدیوم یکی از نادرترین و گرانترین فلزات دنیا در پوسته زمین است که تولید سالانه آن تنها سه تن است. ایریدیوم تقریباً متراکم‌ترین و مقاوم‌ترین عنصر فلزی در برابر خوردگی در برابر هوا، آب، نمک‌ها و اسیدها در جهان به شمار می‌رود. به دلیل سختی، ساخت قطعات قابل‌ استفاده ایریدیوم دشوار است که همین موضوع، آن را به یک افزودنی ارزشمند برای تقویت آلیاژها تبدیل می‌کند.

اگرچه فلز ایریدیم کاتالیزوری است؛ اما به دلیل نقطه ذوب بالا و مقاومت در برابر خوردگی، ماده ترجیحی برای ریخته‌گری به شمار می‌رود. مانند سایر PGMها، این فلز به عنوان محصول جانبی نیکل استخراج می‌شود و بزرگ‌ترین ذخایر ایریدیوم در آفریقای جنوبی و روسیه است. با توجه به نادر بودن آن در پوسته زمین، قیمت ایریدیم رو به افزایش است و به همین دلیل در دسته گرانترین فلزات جهان قرار می‌گیرد.

۵- فلز پلاتین

پلاتین از دیگر گرانترین فلزات دنیا است که استفاده اولیه آن در مبدل‌های کاتالیزوری برای وسایل نقلیه دیزلی بوده است. برای مثال ۴۵ درصد از پلاتین فروخته‌ شده در سال ۱۳۹۵ به صنعت خودرو اختصاص یافت. همان‌طور ­که مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از دیزل دور شدند، پلاتین در مقابل پالادیوم که در خودروهای بنزینی عملکرد بهتری داشت، از کارکرد افتاد. فلز پلاتین به طور سنتی با قیمتی بالاتر از طلا معامله می‌شود و ذخایر آن عمدتاً در آفریقای جنوبی متمرکز است.

جمع‌ بندی

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که گرانترین فلز جهان چیست؟ احتمالاً با خودتان میگویید طلا! این قابل‌ درک است، با توجه به اینکه طلا و نقره هر دو فلزات گران‌بهایی هستند. با این‌حال، چندین فلز گران‌بها وجود دارند که حتی ارزشمندتر و کمیاب‌تر هستند که هرکدام به دلیل ویژگی‌های منحصر به‌ فردشان شامل محصولات متنوعی می‌شوند. شما می‌توانید برای سرمایه‌ گذاری، انواع مختلف گرانترین فلزات دنیا را از ما در سایت ایران ریفاینینگ خریداری کنید.

معادن طلا در پوسته زمین به‌ مراتب بیشتر است و این پلاتین را کمیاب‌تر می‌کند.

بله. به دلیل اینکه این فلزات کمیاب هستند، قیمت آن‌ها همواره روند رو به رشد دارد و می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشند.

امتیاز خود را به این مقاله، ثبت کنید.
۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطلا کاری ظروف چیست؟

مطلا کاری ظروف چیست؟

مُطّلا کاری ظروف چیست؟ امروزه برای ساخت ظروف و لوازم آنتیک و جذاب، از روش‌های مختلف و گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها مطلا کاری است. مطلا کاری را باید به عنوان یک روش تزئینی معرفی کنیم که با

مطالعه بیشتر »
طلای رنگ چینی چیست؟

طلای چینی یا liquid bright gold چیست؟

طلای رنگ چینی یا liquid bright gold چیست؟ آثار هنری مثل بعضی وسایل تزیینی، ظروف چینی، ظروف بلور، و ظروف سرامیکی و بعضی از انواع کاشی های ساختمانی و مواردی از این قبیل همگی در یک نقطه اشتراک دارند؛ آن

مطالعه بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *