کاربرد فلز پالادیم چیست؟

۱- کاربرد فلز پالادیم در خودروسازی

می‌توان گفت یکی از مهمترین کاربردهای فلز پالادیوم مربوط به صنایع خودروسازی و تولید انواع مبدل‌های کاتالیستی است. این مبدل‌ها وظیفه دارند که گازهای سمی خروجی از اگزوز خودرو را به گازهای کم خطر تبدیل کرده و به این ترتی از آلوده شدن هوا جلوگیری کنند. اهمیت حفاظت از محیط زیست در سال‌های اخیر باعث شده که کاربرد پالادیوم در صنعت خودروسازی روز به روز بیشتر شود؛ البته با تولید خودروهای برقی، این نقش کمرنگتر خواهد شد. شما می‌توانید برای شناخت فلزات گرانبها کاتالیست مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

۲- پالادیم در صنعت جواهرسازی

کاربرد پالادیم در صنعت جواهرسازی

یک کاربرد فلز پالادیوم که در دنیای امروز رواج بسیار زیادی دارد، مربوط به تولید جواهرات و به ویژه طلای سفید می‌شود. زیرا این فلز هرگز تغییر رنگ نمی‌دهد و نیازی به آبکاری نخواهد داشت؛ از سوی دیگر در برابر مواد شیمیایی هم مقاومت زیادی از خود نشان داده و ایجاد آلرژی نخواهد کرد. همچنین کمتر بودن وزن پالادیوم در مقایسه با پلاتین و انعطاف پذیری بیشتر آن، باعث شده که بتوان جواهرات ظریفتر با طرح‌های زیباتری را با استفاده از این فلز طراحی کرد. باید بدانید که قیمت پالادیوم در مقایسه با طلا یا پلاتین بیشتر است؛ به همین دلیل جواهراتی که از این فلز ساخته شده‌اند، ارزش بیشتری دارند. اگر می‌خواهید فرق طلا با پالادیوم را بدانید مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

۳- کاربرد پالادیم در الکترونیککاربرد پالادیم در الکترونیک

صنایع الکترونیک در دسته صنعت‌هایی قرار می‌گیرد که فلزات گرانبهای زیادی در آن استفاده می‌شوند. کاربرد پالادیوم در الکترونیک هم بیشتر مربوط به ساخت خازن‌های سرامیکی یا مواد لحیم کاری می‌شود. به همین دلیل در برد بیشتر وسایل برقی می‌توان پالادیوم را پیدا کرد؛ از این نظر می‌توان گفت که محصولات الکترونیکی مانند گوشی‌های هوشمند و لپ تاپ، برای بازیافت این فلزات گرانبها بسیار ارزشمند هستند.

۴- کاربرد فلز پالادیم در پزشکی

یک کاربرد فلز پالادیوم در پزشکی مربوط به تولید ابزارهای جراحی است؛ زیرا این فلز راحتتر تمیز شده و حالت استرلیزه پیدا می‌کند. از سوی دیگر برای پر کردن دندان و ساخت آمالگام‌ها استفاده می‌شود؛ زیرا هم دارای خاصیت درخشندگی است و هم اینکه در برابر خوردگی بسیار مقاوم است. همچنین در براب رکدر شدن بسیار مقاوم است و می‌تواند در نهایت زیبایی را برای شما به ارمغان اورد.

۵- پالادیم در کاربردهای هنری

پالادیم در کاربردهای هنری

شاید برایتان جالب باشد که امروزه کاربرد فلز پالادیوم برای ساخت انواع ابزارآلات موسیقی هم به کار یمرود؛ به ویژه در سازهایی که حرفه‌ای هستند، این فلز رواج زیادی دارد. برای مثال فلوت‌های حرفه‌ای که در کنسرت‌ها استفاده می‌شوند، دارای لایه‌ای از پالادیم در فضای داخلی خود هستند. البته به دلیل گران و کمیاب بودن این فلز، از نقره استرلینگ هم برای این منظور استفاده می‌شود. در کنار این‌ها به دلیل اینکه پالادیوم حساس به نور است، در چاپ عکس هم کاربرد زیادی دارد و می‌تواند در سبک‌های هنری مختلف استفاده شود.

۶- ذخیره سازی هیدروژن

هیدورژم یکی از منابع سوختی بسیار کارآمد در ساخت تجهیزات فضایی و پرقدرت است؛ به همین دلیل نیاز داریم راهی را برای ذخیره آن در مقادیر زیاد پیدا کنیم که در عین حال خطرناک هم نباشد. در اینجا، از فلز پالادیوم استفاده می‌شود که می‌تواند به خوبی هیدروژن را به خود جذب کند. برای آشنایی بیشتر با این خواص Pd می‌توانید مقاله پالادیوم چیست را مطالعه کنید.

سخن پایانی

پالادیوم یک فلز کمیاب با ویژگی‌های منحصر به فرد است که تقریبا در قسمت‌های مختلفی از زندگی روزمره ما کاربرد دارد. در این مقاله به معرفی کاربرد فلز پالادیوم در صنعت، الکترونیک، پزشکی و دیگر جنبه‌های زندگی پرداختیم. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت پالادیم یا خرید این فلز به منظور سرمایه گذاری با ما در ایران ریفاینینگ تماس بگیرید.

این فلز به دلیل براق بودن و داشتن مقاومت زیاد در برابر خوردگی، در دندانپزشکی بسیار پرکاربرد است.

از این فلز برای ساخت خازن‌های سرامیکی و یا لحیم کردن برد لپ تاپ و گوشی استفاده می‌شود.

امتیاز خود را به این مقاله، ثبت کنید.
۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
مطلا کاری ظروف چیست؟

مطلا کاری ظروف چیست؟

مُطّلا کاری ظروف چیست؟ امروزه برای ساخت ظروف و لوازم آنتیک و جذاب، از روش‌های مختلف و گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها مطلا کاری است. مطلا کاری را باید به عنوان یک روش تزئینی معرفی کنیم که با

مطالعه بیشتر »
طلای رنگ چینی چیست؟

طلای چینی یا liquid bright gold چیست؟

طلای رنگ چینی یا liquid bright gold چیست؟ آثار هنری مثل بعضی وسایل تزیینی، ظروف چینی، ظروف بلور، و ظروف سرامیکی و بعضی از انواع کاشی های ساختمانی و مواردی از این قبیل همگی در یک نقطه اشتراک دارند؛ آن

مطالعه بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *