معرفی روش‌های استخراج پالادیم

۱- استخراج پالادیم از قطعات الکترونیکی

استخراج پالادیم از قطعات الکترونیکییکی از اصلی‌ترین منابع فلز پالادیم، مربوط به قطعات الکترونیکی است و بیشتر می‌توان آن را در خازن‌های نصب سطحی یا خازن سرامیکی مشاهده کرد. به همین دلیل از اصلی‌ترین و پرکاربردترین روش های استخراج پالادیوم می‌توان به استخراج آن از خازن، برد، خازن سرامیکی یا دیگر قطعات الکترونیکی اشاره کرد. علاوه بر این در قطعات دیگر مانند IC یا CPU هم مقداری پالادیم وجود دارد که با استفاده از شیوه‌های خاص می‌توان آن را استخراج کرد. البته علاوه بر این فلزات گرانبها، فلزات قیمتی دیگری هم در قطعات الکترونیکی مانند گوشی‌های هوشمند وجود دارند؛ برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله بازیافت گوشی های همراه را مطالعه کنید.

۲- روش های استخراج پالادیم از خاک

استخراج پالادیوم از خاک را می‌توان از رایج‌ترین روش های استخراج پالادیم دانست که در معادن این فلز انجام می‌شود. برای اینکه بتوانید این فلز را از سنگ یا سنگ معدن استخراج کنید، در مرحله اول باید تشخیص دهید که سنگ حاوی فلز Pd است. برای این کار باید از روش‌های محک پالادیوم استفاده کنید که یک بحث کاملا تخصصی است. پس از انجام تشخیص، می‌توانید برای استخراج پالادیوم از سنگ معدن آن را به مراکز مخصوص تحویل دهید.

۳- استخراج پالادیم از اسید نیتریکاستخراج پالادیم از اسید نیتریکیکی دیگر از روش های استخراج پالادیوم استفاده از تیزاب سلطانی و اسید نیتریک است. برای این روش از اوره یا اسید سولفامیک کمک گرفته می‌شود که می‌توانند اسید نیتریک موجود در محلول تیزابی را خنثی کرده و نهایتا پالادیوم موجود در آن استخراج شود. اضافه کردن این دو ماده برای استخراج پالادیوم از اسید نیتریک باید تا زمانی انجام شود که دیگر هیچ واکنشی در میان آنها صورت نگیرد؛ پس از طی شدن این مرحله، می‌توانید محلول تیزابی را فیلتر کرده و سپس رسوب‌دهنده را به آن اضافه کنید تا پالادیوم استخراج شود. برای آشنایی با نحوه استخراج پالادیوم از تیزاب سلطانی مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

۴- به دست آوردن پالادیم از جواهرات مستعمل

به طور معمول برای ساخت جواهرات یا آبکاری آنها از فلز پالادیوم استفاده می‌شود؛ در نتیجه یکی از روش های استخراج پالادیم مربوط به بازیافت جواهرات مستعمل است. در این حالت می‌توان از اسیدهایی استفاده کرد که فلزات گرانبهای موجود در این جواهرات را در خود حل نمی‌کنند و سپس با استفاده از رسوب‌دهنده‌ها، پالادیوم موجود را استخراج کرد.

۵- استخراج پالادیم از خاک کاتالیزور

استخراج پالادیم از خاک کاتالیزورمبدل‌های کاتالیستی یکی از اصلی‌ترین معادن برای استخراج پالادیوم هستند که فلزات ارزشمند دیگری را هم مانند رودیوم یا پلاتین در خود جای داده‌اند. به همین دلیل نحوه استخراج پالادیوم از خاک کاتالیزور معمولا موردتوجه قرار می‌گیرد. برای این کار باید ابتدا اسفنج‌های موجود در این قطعه را با استفاده از دستگاه خاصی به نام بالبینگ پودر و آسیاب کنید. سپس این پودر را با درصد خاصی از اسید نیتریک ترکیب کرده و حدود ۱۰ ساعت بر روی حرارت غیرمستقیم با شعله خیلی کم قرار دهید؛ در طی این مدت دقت کنید که دمای محلول از ۶۰ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد بالاتر نرفته و حتما در زیر کولر قرار گرفته باشد. حالا باید تفاله‌ها را از محلول جدا کنید و آمونیاک را به آرامی (حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه) با محلول مخلوط کنید تا فلزات موجود در آن رها شوند. برای آشنایی با فلزات گرانبها کاتالیست مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

۶- استخراج پالادیم با سیانور

یکی از روش های استخراج پالادیوم از منابع مختلف، استفاده از سیانور است. در سال ۱۹۸۶ دانشمندان متوجه شدند که سیانور یا سیانید قلیایی می‌تواند به عنوان یک رسوب‌دهنده برای این فلز گرانبها مورداستفاده قرار بگیرد و پس از آن، رفته‌رفته این روش بهینه‌تر شد. البته هنوز هم نمی‌توان به طور قطع گفت که سیانور در دستورالعمل نحوه استخراج پالادیوم نقش اصلی را ایفا می‌کند؛ اما این روش در حال تحقیق است.

۷- روش های استخراج پالادیم از کوره

روش های استخراج پالادیم از کوره

یکی دیگر از روش های استخراج پالادیوم که معمولا بازدهی زیادی دارد، بیرون آوردن آن از کوره است. در این روش، مواد را ابتدا در کوره دوار ذوب کرده و سپس آنها را به کوره‌های قالکاری و سربسوزی انتقال می‌دهند. پس از آن نقره را به این محلول اضافه کرده و قرص ایجادشده را در درون اسید نیتریک می‌اندازند. حالا می‌توان از رسوب‌دهنده‌های مخصوص مانند دی متیل گلی اکسیم برای جداسازی پالادیوم از این محلول استفاده کرد.

سخن پایانی

استخراج پالادیوم از منابع مختلف نیاز به داشتن تخصص دارد و هرگز نباید بدون داشتن ابزارهای خاص یا رعایت نکات ایمنی اقدام به انجام این کار کنید. در این مقاله از ایران ریفاینینگ به معرفی برخی از روش های استخراج پالادیم پرداختیم. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت پالادیوم و سرمایه‌گذاری بر روی این فلز ارزشمند بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

هرگز این کار را در نزدیکی کودکان یا حیوانات انجام ندهید. همچنین از روش های استخراج پالادیوم باید در هوای آزاد یا در زیر کولرها استفاده کنید تا تنفس مواد شیمیایی مشکلی برای شما ایجاد نکند.

بسته به اینکه از چه منبعی برای استخراج پالادیوم استفاده کنید، روشهای متفاوتی وجود دارند؛ اما معمولا تیزاب سلطانی به عنوان مطمئن‌ترین روش معرفی می‌شود.

امتیاز خود را به این مقاله، ثبت کنید.
۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)
مطلا کاری ظروف چیست؟

مطلا کاری ظروف چیست؟

مُطّلا کاری ظروف چیست؟ امروزه برای ساخت ظروف و لوازم آنتیک و جذاب، از روش‌های مختلف و گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها مطلا کاری است. مطلا کاری را باید به عنوان یک روش تزئینی معرفی کنیم که با

مطالعه بیشتر »
طلای رنگ چینی چیست؟

طلای چینی یا liquid bright gold چیست؟

طلای رنگ چینی یا liquid bright gold چیست؟ آثار هنری مثل بعضی وسایل تزیینی، ظروف چینی، ظروف بلور، و ظروف سرامیکی و بعضی از انواع کاشی های ساختمانی و مواردی از این قبیل همگی در یک نقطه اشتراک دارند؛ آن

مطالعه بیشتر »

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *